Misky, Taiwan 2009

DSC03962.JPGDSC04222.JPGDSC04194.JPG

Okrem úžasných bonsajov pútala moju pozornosť rôznorodosť použitých misiek . Typológia misiek sa prejavila v tom, že odrážala dominantné zastúpenie listnatých bonsajov nad ihličnatými.

Pre ihličnany boli vo väčšine použité masívne, matné, neglazované misky v svetlo až tmavohnedých farebných odtieňoch, len výnimočne zdobené nenápadným ornamentálnym vzorom. Tvar misiek bol obyčajne jednoduchý, bez ozdobných prvkov. Zastúpené boli kruhové, oválne, obdľžnikové misky, nižšie aj vyššie podľa typu bonsaja. Jedinými ozdobami boli plastické lemy alebo drobné výstupky v plochách a na okraji misiek, prípadne mierne modelované nohy misiek. Tým samozrejme  nechcem povedať, že neboli použité aj farebné, glazované misky. Boli však zastúpené len minimálne. V prípade ihličnanov aj v Európe používame takéto misky.

Veľký rozdiel bol v miskách používaných pre listnaté bonsaje. Hýrili farbami a vzormi. Od bielej, cez smotanovú, žltú, svetlo až tmavomodrú k rôznym odtieňom hnedej, zelenej ale aj oranžovej či červenej. Zdobili ich najrôznejšie motívy, vytvárané rôznymi technikami: figurálne, kvetinové, zvieracie, rastlinné, scenérie pohorí s potôčikmi, zátišia s jazierkami a rybkami, loďkami s rybármi, domáce zvieratá, vtáky a písané texty, umiestňované rôznym spôsobom na určitých plochách misiek. Niekedy boli tieto motívy detailne rozpracované, inokedy to boli len strohé skice.  Boli to typické „čínske“ misky s bohatou  ornamentálnou výzdobou, ktoré u nás mnohí považujú za prežité, ak nechcem priamo povedať, že nevhodné. Napriek tomu sa mi páčili a ozvláštňovali atmosféru výstavy pre  nás Európanov zvyknutých na omnoho striedmejšiu farebnosť misiek. Priložené  fotografie dokumentujú túto pestrosť.

Keď to nakoniec zhrniem, pre pacifickú oblasť je charakteristické používanie tradičnej bonsajovej keramiky; t.j. pre ihličnany zväčša neglazované misky v hnedých tónoch, strohé vo výzdobe. Pre listnáče tradičné farebné matné aj glazované misky bohato zdobené. Prekvapilo ma aj malé zastúpenie „škrupín“, platní a misiek atypických tvarov, ktoré sú u nás v oveľa väčšej obľube.

V Európe sa pre ihličnany používa taktiež „tradičná bonsajová keramika „ neglazované, len striedmo zdobené misky v hnedých prípadne sivozelených tónoch, v poslednej dobe čiastočne alebo úplne glazované misky so „zatečenými vzormi“. Pre listnáče sa používajú v podstate také isté misky ako pre ihličnany, ale možno častejšie sú zastúpené glazované typy a ich farebnosť je pestrejšia. Misky  s ornamentálnou výzdobou sú používané podstatne menej. Nie som až taký estét ani odborník na keramiku, aby som rozhodla, čo je najsprávnejšie, ale mne sa tie bonsaje vo farebných miskách s kresbami páčili a podtrhávali exotiku výstavy.

V Európe už roky pôsobia renomovaní keramikári, známi svojimi kvalitnými miskami tradičných tvarov, ale nebránia sa ani moderným, netypickým tvarom, technikám a materiálom. V poslednej dobe sú obľúbené miniatúry misiek, používané ako dekorácie a doplnky. Aj keď sú diametrálne odlišné od japonskej a čínskej „klasiky“ odzrkadľujú svojské, európske cítenie a vychádzajú z našich historických, kultúrnych a výtvarných koreňov.

Výber misky je dôležitý úkon, lebo dobre vybratá miska umocní celkový dojem zo stromu, naopak nevhodná miska dokáže v prenesenom slova zmysle „zabiť“ aj ten najkrajší bonsaj.

Príspevok ani zďaleka nevyčerpáva celú problematiku. Bolo by určite zaujímavé poznať názory našich priateľov keramikárov, ktorí za krátky čas naskočili na tú správnu modernú vlnu a robia nám – bonsajistom veľkú radosť svojou tvorbou,  lebo konečne aj doma je z čoho vyberať. Možno by bolo prospešné pre celú bonsajovú obec, keby formou neformálnych príspevkov informovali o svojej tvorbe, technikách a najnovších trendoch, ktoré zaznamenali.

DSC03962.JPGDSC04068.JPGDSC04094.JPGDSC04107.JPGDSC04108.JPGDSC04112.JPGDSC04122.JPGDSC04130.JPGDSC04187.JPGDSC04188.JPGDSC04194.JPGDSC04201.JPGDSC04209.JPGDSC04215.JPGDSC04222.JPGDSC04351.JPGDSC04352.JPGDSC04368.JPGDSC04373.JPGDSC04380.JPG